Frokostmøte i Forskningsparken: EyeLife – Fra oppstart mot lansering

By 16. September 2016Nyheter
test

Ildprøve. Eller nåløye. Eller begge deler. Nå drar deg seg til for selskapet Eyelife som satser på å selge ultralyd for 100 millioner i 2021.

 

Markedsansvarlig i Eyelife, Michelle Opshaug, fikk æren av å være første foredragsholder da Forskningsparken inviterte til frokostmøte tirsdag. Det er planlagt å bli et månedlig arrangement opplyste inkubatorleder Håvard Hjallar ved innledningen til møtet. Og det er allerede bestemt at neste bedrift ut er Narvik Composites.

Spisset
Foran en godt besøkt forsamling fortalte Opshaug om strategien – eller strategiene – de har fulgt, og der de nå har konkludert at det skal satses på et spisset miljø i USA når det første Eyelife-produktet lanseres rundt årsskiftet.
Den første kundegruppen er amerikanske sykepleier – team som har som oppgave å sette sprøyter på pasienter. Saken er nemlig at i USA tillater forsikringsselskapene – som finansierer helsetjenestene – bare et sprøytestikk. Derfor er det viktig at sykepleierne treffer ved første forsøk.

Treffe blink
Tanken er at et håndholdt apparat, utviklet i Narvik, skal bli hjelpemiddelet som gjør at helsepersonellet treffer blink hver gang. Så stort er dette spesielle miljøet, at Eyelife under alle om omstendigheter ser for seg at de skal kunne ta 5–6 prosent av et marked som i 2021 totalt omsetter for to milliarder amerikanske dollar. – Det betyr at vårt mål er å omsette for over 100 millioner USD i 2021.

Spurv i tranedans
– Et hårete mål. Ja, men så stort må vi tenke, sier Opshaug som beskriver det som at selskapet har tenkt stort hele veien, selv om det også er en erkjennelse at Eyelife er en veldig liten aktør sammenlignet med alle de som allerede er i markedet.

I tillegg til å ta tenkt stort når det gjelder marked, så har de hele tiden tenkt stort når det gjelder hvilke fagmiljø de måtte knytte seg opp mot for å lykkes. I utgangspunktet så også Eyelife for seg hele verden som naturlig å selge rimelig og godt ultralydutstyr til; en verden der stetoskopet var skiftet ut med et bærbart ultralydapparat «made in Narvik».

Krympet
Men etter hvert som tiden har gått, og de har måttet forholde seg til alle de forskjellige ordningene som gjelder for de enkelte helsevesenene, er målgruppen krympet kraftig. Etter spesialsykepleierne i USA, venter Europa i begynnelsen av 2017. Det spesielle er at Eyelife ennå ikke har vist fram ett eneste produkt for noen av sine kunder. Men det vil skje i nær framtid:

Prototyp
– I løpet av oktober vil den første prototypen kunne bli presentert.
– Det er naturligvis avgjørende at de som skal selge produktet får teste det, holde i det og se at det både fungerer mot smarttelefonene eller det bærbare datautstyret og at billedkvaliteten er som vi har lovet, Det er vår ildprøve, sa hun.
– Jeg har likevel god tro på at vi både skal lykkes i USA og etter hvert i Europa, selv om jeg er ydmyk for at det både kan ta lengre tid og koste litt mer enn noen av oss hadde tenkt, erkjente hun overfor en forsamling der det også befant seg flere andre gründere, og der det ble nikket gjenkjennende til det utsagnet.

Tekst:
Fritz Hansen
fritzha@fremover.no

 

 

Kilde: www.fremover.no